Terug naar het overzicht

De elektrische bestelbus in de praktijk: deze ondernemer weet hoe het werkt

Voor veel ondernemers heeft de elektrische bestelbus nog de nodige geheimen. Voor het Haagse Hubbel Lastmile zeker niet. Vanaf hun hub aan de rand van de stad gaan al hun last-mile-afleveringen volledig op stroom. “Vier keer de complete actieradius wegrijden op één dag is geen uitzondering”. Hoe haalt Hubbel het maximale uit de elektrische bestelauto?

Ondernemer: Rinse van der Woude
Bedrijf: Hubbel Lastmile
Opgericht in: 2018
Geleaste bedrijfsmiddelen: Elektrische bestelauto’s

In hartje van Den Haag maakt de vertrouwde besteldiesel in recordtempo plaats voor andersoortig vervoer- én gebruik. Elektrische bakwagens, vracht- en bestelauto’s pikken hun vrachtje aan de rand van de stad op in een hub. Ze bezorgen het –via een slim logistiek model – bij winkels en bedrijven in het centrum. “Toeleveranciers voor de stad en omliggende regio rijden linea recta naar onze Hub aan de rand van Den Haag. Hubbel verzamelt en bundelt de diverse leveringen en legt emissievrij de zogenaamde last mile af”, aldus Rinse van der Woude.

Last mile

Drie keer per dag trekt Hubbel eropuit met gebundelde routes, zodat klanten in één keer diverse leveringen ontvangen. Een groot verschil met de situatie voorheen, toen het een komen en gaan van dieselrijdende toeleveranciers was. Zo vermindert Hubbel het aantal (luchtvervuilende) vervoersbewegingen in de stad. “We zijn de smeerolie voor het stedelijke bestelverkeer”, zegt Van der Woude.

Diesel mag de stad niet meer in

Den Haag kent met ingang van de zomer een milieuzone waarmee het oude dieselbestelauto’s weert. Over een aantal jaar is naar verwachting alleen nog de emissievrije bestelbus welkom in de binnenstad. In Den Haag en in tientallen andere grote gemeenten.

Van der Woude: “Emissievrij vervoer heeft de toekomst. Het is schoner, maar ook goedkoper. Zeker in het verbruik. Diesels worden de komende tijd alleen maar duurder en elektrisch rijden bewandelt de omgekeerde weg. Bovendien is er steeds meer te kiezen, het aanbod elektrische bestelauto’s groeit.” Nog een steun in de rug; per 15 maart 2021 is de SEBA-subsidie van kracht die de aanschaf van elektrische bestelauto’s flink stimuleert.

Rabobank Keuzehulp

De overstap maken naar een elektrische bestelauto? De Rabobank Keuzehulp geeft precies aan wanneer elektrisch rijden interessant wordt.

Groeiend snellaadnetwerk

Hubbel bewijst dat de elektrische bestelauto al veel bestaansrecht heeft. “Met een elektrische bestelauto met een actieradius van honderd kilometer, rijden we op één dag met gemak vierhonderd kilometer”, zegt Van der Woude. “Het heeft alles te maken met planning en logistiek. Op steeds meer plekken verschijnen snelladers. Als je tijdens de pauze of het laden en lossen laadt, kun je weer een flink stuk door.” Hubbel heeft in de hub eveneens een snellaadpunt. “Die is niet alleen voor onze eigen bestelauto’s, maar ook voor vervoer dat van elders naar de hub komt.”

Overstappen naar de elektrische bestelbus

Voor ondernemers die de overstap willen maken naar de elektrische bestelbus heeft Van der Woude nog wel een tip. “Kijk eerst na wat je écht nodig hebt. Een bestelauto op diesel waarmee je na één keer tanken duizend kilometer rijdt, wint het op papier van de elektrische bestelauto die misschien maar tweehonderd kilometer ver reikt. De vraag is echter; hoeveel rijd je écht op een dag. En op welke manier?” Volgens Van der Woude moet je je als ondernemer beter voorbereiden als je wilt dat de elektrische bestelauto een succes wordt voor je bedrijf. “Het kan zijn dat je processen in je bedrijf moet aanpassen. Je moet immers rekening houden met laadmomenten. En waar haal je het slimst je stroom vandaan?”

De flexibiliteit van financial lease

Bij het snelgroeiende Hubbel rijden nu dertien elektrische bestelbussen rond. Een flink aantal daarvan is aangeschaft via financial lease. “Bij iedere uitbreiding kijken we welke financiële oplossing het best past. Vaak komen we bij financial lease uit omdat het de liquiditeitspositie op orde houdt, ideaal voor een jonge en groeiende onderneming als Hubbel”, zegt Van der Woude. Meestal komt Hubbel uit bij huisbankier Rabobank. “De Rabobank is er al vanaf het begin bij. Ze denken echt mee, omdat ze duurzaam ondernemen snappen. En heel belangrijk; net als wij geloven ze in de kracht van het lokale netwerk. Ons doel is het versterken van de lokale economie.”

Ook investeren in elektrische bedrijfsauto’s?

Met Rabo Lease schaf je eenvoudig een elektrische bedrijfsbus aan. En de auto is helemaal van jou.

Nieuwe vervoersvormen

Rinse van der Woude gelooft dat de elektrische bestelauto één van de oplossingen is voor het stadsvervoer van de toekomst, maar dat het bezitten van een bestelauto minder belangrijk wordt. “Ik zie nu al ondernemers in de stad die met zijn tienen samen één elektrische bestelauto delen. Voor een ander is een elektrische bezorgscooter goed genoeg. En als je kiest voor het uitbesteden van je logistiek, dan kom je bij ons terecht.”

Stap nu ook over

Ook wij gebruiken cookies

Door op ‘Cookies akkoord’ te klikken, accepteer je alle cookies (en vergelijkbare technieken) op onze website. Hiermee kunnen wij en derden jouw internetgedrag op onze website volgen en verwerken daarbij jouw persoonsgegevens. Door ons en derden kan een profiel worden gemaakt waarmee gepersonaliseerde advertenties kunnen worden getoond. Door op ‘Cookies beheren’ te klikken, kun je een andere cookie voorkeur kiezen.